Metoda edukacyjna
Reggio Emilia – nowa i skuteczna

Stosowana  w żłobkach i przedszkolach.

Dziecko znajduje się w centrum uwagi.

Traktowane jest indywidualnie.

W podejściu Reggio Emilia to mały badacz, odkrywca świata, uczący się przez doświadczenie.

Ma w sobie ogromny potencjał.

Aktywnie poszukuje wiedzy, uczy się poprzez metodę prób i błędów

Wyraża siebie w 100 językach i różnych formach ekspresji:  rysując, malując, konstruując, tańcząc, rzeźbiąc.

Nauczyciel występuje jako przewodnik, partner, obserwator, tworzy przestrzeń zachęcającą do  zabawy, twórczego działania, eksperymentowania.  

Podąża za dzieckiem, zapewniając mu wielointeligentny rozwój.

Inspiruje, tworzy prowokację do działań, rozwija zainteresowania.

Jest odpowiedzialny za relacje, opierające się na zaufaniu.

Loris Mallaguzzi mówił ”przedszkolak rozwija się wchodząc w interakcje z innymi”

Środowisko jest uważane za ,,drugiego” nauczyciela dziecka.

Przestrzeń bogata w różne kąciki zainteresowań:

  • czytelniczy,
  • matematyczny,
  • przyrodniczy,
  • konstrukcyjny.

Czytelniczy rozwija dziecięce zainteresowania książką, wypełniony jest bajkami, baśniami, czasopismami, albumami, komiksami. Bogaty w encyklopedie i pozycje przyrodnicze. Albumy z reprodukcjami zachęcają do poznania sztuki i konstruowania. Literatura jest uzupełniania i wymieniana.

Tuż obok znajduje się miejsce na relaksację i odpoczynek; matematyczny, wypełniony jest materiałami, które można przeliczać, ważyć czy mierzyć; strefa badawczaprzyrodnicza stanowi kącik, gdzie prowadzi się stałe i okresowe hodowle roślin, zakłada mini ogródki, stanowiące okazję do prowadzenia obserwacji, poznawania cyklu rozwojowego roślin oraz warunki niezbędne do życia.

Natomiast pełnienie dyżurów i towarzyszące temu dziecięce zaangażowanie pozwala zrozumieć potrzebę pielęgnacji i ochrony przyrody. Niezbędnym miejscem jest zakątek konstrukcyjny, wypełniony najróżniejszymi materiałami, z recyklingu, z drugiej ręki, darami natury. Mogą to być różnej wielkości rolki, pojemniki, korki, pudełka tekturowe, zakrętki, szyszki, patyki, kawałki drewna, śruby. Lista ta nie ma końca. Są to materiały bezpieczne dla dzieci. Ale przede wszystkim wyzwalające ich kreatywność pobudzające do działania.

Czym jest prowokacja w podejściu Reggio Emilia?

To zaplanowana aktywność. Ma na celu pobudzić myślenie, rozbudzić ciekawość i chęć eksploracji dziecka. Prowokacja zachęca do eksperymentów.

Efektem korzystania z takiej metody jest  umiejętność rozwiązywania problemów. Prowokacją będzie ustawianie różnych pudełek, taśmy, kleju, sznurka i zachęcenie dzieci do sprawdzenia z czego najlepiej się buduje dom.

Czym jest inspiracja w podejściu Reggio Emilia?

To pomysł, temat, bodziec. Rozbudza dziecięcą ciekawość.

Może dotyczyć aktualnych zainteresowań dzieci. Tego co teraz dzieje się w naszym otoczeniu, jaka jest pora roku.

Inspiracją może być ciekawa książka, wiersz, piosenka, dzieło sztuki, fotografia.

Inspiracja to ziarno,
a prowokacja to uprawa.